Regelmatig spreek ik ondernemers en dan nemen we samen hun bedrijf door.
Vaak ligt er een vraag aan zo’n gesprek ten grondslag. Ik wil meer rust en overzicht in mijn bedrijf.
En vaak wordt er dan direct naar plannen gekeken.

Maar plannen is niet dé magische oplossing die jou helpt naar meer rust en overzicht.

In deze blog vertel ik je waarom niet en wat dan wel

Plannen en dan

Iedere ondernemer heeft een agenda, dat kan een papieren versie zijn en dat kan een digitale versie zijn. Aan een agenda ontkom je niet, tenzij je een mega brein hebt die alles tot in detail kan onthouden 😉

De gemiddelde agenda staat vaak ramvol afspraken. Prima,  want waarschijnijk zit daar jouw geldstroom ook natuurlijk.

Maar nog meer plannen brengt je niet de rust. En nog meer structuur ook niet. 
Ga eens voor jezelf na, wat heb je allemaal te doen in je bedrijf, wanneer wil je dat allemaal gereed hebben, hoe ga je dat doen en wanneer? Dus toch plannen 😉 Yes, maar wel met extra stappen ervoor. 
En als je dan toch die lijst hebt van alles wat je in je bedrijf te doen hebt…

Bekijk deze dan eens heel goed. Moet alle handmatig  of zijn er taken waar je nu best vaak tijd aan kwijt bent die je misschien kunt automatiseren.

Waar kun je dan aan denken.

Stuur je de facturen nu allemaal handmatig? Zijn dit repeterende werkzaamheden? Dus elke keer hetzelfde riedeltje? Kijk dan eens of je dit kunt automatiseren in jouw factuur systeem. Of ben je elke keer best wat tijd kwijt aan het versturen van herinneringen voor facturen? Jouw factuur programma biedt vast de optie om dit automatisch in te stellen.

Maak jij regelmatig afspraken met (potentiële klanten) Dan doe je dit wellicht nu nog met de hand, mailtje sturen, opties doorgeven, wachten op reactie etc. Dit kan via de tool Calendly geheel automatisch. Je koppelt je google agenda aan Calendly (andere agenda’s zijn ook mogelijk!) maak een afspraak type aan, deelt deze link met je klanten en zij kunnen in de door jou ingestelde tijdsblokken hun eigen afspraak inplannen. Scheelt jou veel wachten en tijd 😉

Een laatste idee wat ik je nog even wil delen, is het automatiseren van aanleveren van stukken aan bv je klanten (ter voorbereiding) of voor een workshop of je weggever etc. Via het e-mail marketing systeem Mailblue kun je dit geheel automatisch instellen. Op de tijd dat jij wilt dat de documenten verzonden worden. 1 x instellen en het loopt geheel automatisch!

Zo zie je, nog meer plannen is niet altijd de key om meer rust te ervaren in jouw bedrijf, soms kun je met relatieve kleine aanpassingen veel meer rust vinden, dan het complete volplannen van jouw agenda!

Heb jij al taken geautomatiseerd in jouw bedrijf? 

Deel het hieronder, zo inspireren we elkaar!

 

Geef een reactie

On Key

Related Posts